Sunday, October 15, 2006

Red Road


Britiske Andrea Arnold var gæst på Reykjavik International Film Festival, i forbindelse med forevisningen af spillefilmsdebuten Red Road.

Jackie arbejder for CCTV, firmaet med de allestedsnærværende overvågningskameraer, der er tiltænkt at gøre UK et sikrere sted at leve. Det er et ensomt liv foran de mange tv-skærme, og Jackie opsluges af de personer og liv hun følger, der nærmest har fiktiv karakter i hendes egen verden. Langsomt udvikler forholdende sig dog til pludselig at gribe ind i hendes ellers beskyttede liv bag skærmen med joystick'et i hånden, og langsomt åbner filmen op for et plot der fordrejer ens hidtidige opfattelse af karaktererne og deres indbyrdes forhold. Den tøvende udvikling og afsløring af filmens plot og karakterernes motiver er et beundringsværdigt træk fra Arnolds side, og det resulterer i en kompromisløs fortællestil. Visuelt set er filmen domineret af de mange overvågningskameraer og deres rå og forstyrret støjende æstetik - Manovich ville elske det.

Andrea Arnold understregede i Q&A'en efter premieren, hvordan hun frygter for overvågningssystemets indvirken på folks liv og færden - hvilken effekt det har på folk at være på kamera ca 300 gange om dagen.

Red Road er den første af tre planlagte film i 'The Advance Party Project', der vil vise Glasgow og de samme syv skuespillere i de samme roller, men i tre vidt forskellige film af 3 uafhængige instruktører. Ideen er ingen ringere end Triers, men Trust Film/ Zentropa tillader dog ikke at nogen siger det højt. Filmen vandt Juryens Specialpris i Cannes i år, og på RIFF '06 vandt den velfortjent Filmkritikernes pris, fra en tre mand stærk FIPRESCI-Jury.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home